هواکش سانتریفیوژی رادیال

از هواکش سانتریفیوژ رادیال غالبا در جهت انتقال مواد و ذرات گرد و غبار موجود در هوا در کارخانه های ریسندگی و کاغذسازی، کارگاه های نجاری، سایکلون ها بهره گرفته می شود. این مدل از اگزاست فن های سانتریفیوژی ظرفیت انتقالی تا 240.000 متر مکعب بر ساعت را دارا بوده و ظرفیت فشار آن ها نیز تا 11.5 کیلو پاسکال می تواند برسد.

در این مدل از اگزاست فن ها سعی می شود تا از مدل پروانه سانتریفیوژ بصورت شعاعی انتخاب شود، در حالیکه همین نوع پروانه می تواند در سایزهای متفاوت بسته به شرایط محیطی ای که قرار است از ان استفاده شود بهره گرفته می شود. سیستم انتقال قدرت در این نوع از اگزاست فن سانتریفیوژی بصورت اتصال یا کوپل مستقیم ، غیرمستقیم (تسمه و پولی) و کوپلینگییا همان گیر بکسی می باشد. معمولا فن و متعلقات آن را از جنس فولاد مخصوصا فولاد ضد زنگ می سازند،

برای محافظت بیشتر از این لایه فولادی از رنگ الکتروستاتیکی نیز برای پوش دادن لایه های خارجی آن بهره گرفته می شود، البته از ورق های گالوانیزه نیز سعی می شود در این فولاد ها به کار گرفته شود. در کنار این خصوصیات البته در این مدل از اگزاست فن های سانتریفیوژی سعی شده است از قابلیت نصب انواع الکتروموتورهای ضد انفجار، ضد جرقه و ضد احتراق بر روی فن بهره گرفته شود، معمولا سعی می شود از فن های سانتریفیوژی دبل بیشتر در محیط های اسیدی دارای حرارت و رطوبت بالا بهره گرفته شود.

کاربرد اگزاست فن سانتریفیوژی کانالی

از هواکش سانتریفیوژی کانالی بیشتر سعی می شود به جهت تخلیه هوا و یا هوا رسانی در کانال های طویل بهره گرفته شود. ظرفیت تخلیه هوا یا هوا دهی این مدل از اگزاست فن ها تا 40.000 مترمکعب بر ساعت رسیده و حداکثر میزان ظرفیت فشار آن ها نیز تا 0.5 کیلو پاسکال می تواند برسددر این مدل از اگزاست فن ها سعی می شود تا از مدل پروانه سانتریفیوژ بصورت شعاعی انتخاب شود، در حالیکه همین نوع پروانه می تواند در سایزهای متفاوت بسته به شرایط محیطی ای که قرار است از ان استفاده شود بهره گرفته می شود.

معمولا فن و متعلقات آن را از جنس فولاد مخصوصا فولاد ضد زنگ می سازند، برای محافظت بیشتر از این لایه فولادی از رنگ الکتروستاتیکی نیز برای پوش دادن لایه های خارجی آن بهره گرفته می شود، البته از ورق های گالوانیزه نیز سعی می شود در این فولاد ها به کار گرفته شود. در کنار این خصوصیات البته در این مدل از اگزاست فن های سانتریفیوژی سعی شده است از قابلیت نصب انواع الکتروموتورهای ضد انفجار، ضد جرقه و ضد احتراق بر روی فن بهره گرفته شود، معمولا سعی می شود از فن های سانتریفیوژی دبل بیشتر در محیط های اسیدی دارای حرارت و رطوبت بالا بهره گرفته شود.

راهنمایی انتخاب هواکش سانتریفیوژ مناسب

اگر به دنبال تهیه اگزوز فن برای محل کار، محل زندگی، کارخانه، سالن تولید و … هستید و می خواهید که ظرفیت اگزاست فن مورد نیاز خود را پیش از خرید خود تعیین کرده و یا در حال طراحی سیستم تهویه مطبوع یک مکان صنعتی، تجاری یا مسکونی هستید و همچنین می خواهید ظرفیت سانتریفیوژ برای این فضاها را محاسبه کنید. می توانید با مطالعه این مطلب با انواع اگزوز فن های مکنده و فن های دمنده، کاربرد انواع فن ها و نحوه محاسبه ی ظرفیت اگزوز فن و دیگر اطلاعات لازم برای خرید یک اگزوز فن مناسب آشنا شوید.

تهویه کاربرد اگزوز فن

در واقع می توان گفت تمام فضاهایی که در یک ساختمان قرار دارند باید به نوعی تهویه شوند. این تهویه و تعویض هوا می تواند بصورت طبیعی یا مکانیکی و یا حتی ترکیبی از این دو نوع باشد.

تعویض و تهویه هوا بصورت طبیعی بوسیله در ها و پنجره ها و دیگر ورودی های هوا می تواند انجام شود. با این حال، گاهی اوقات تعویض هوای که بصورت طبیعی از طریق در و پنجره ها صورت می گیرد، می تواند با عدم کفایت رو برو شده و یا درزها و ورودی های ساختمان به حدی بسته هستند که امکان تهویه طبیعی هوا تقریبا غیر ممکن شود. و در ها و پنجره ها آنقدر کم باز و بسته می شوند که تعویض هوای طبیعی به ندرت اتفاق می افتد. در این چنین مواردی تعویض و تهویه هوای ساختمان به صورت مکانیکی انجام می شود، این کار توسط انواع اگزوز فن های مکنده فن دمنده(هوا رسان) انجام می گردد.

در واقع باید بدانید که از هواکش صنعتی برای خنک کاری، تخلیه، انتقال و تهویه هوا استفاده بسیاری می شود و بیشترین محیط هایی که از هواکش صنعتی استفاده می کنند محیط هایی می باشد که صنعتی هستند. این هواکش ها به انواع مختلفی تقسیم می شود که هر یک از آنها ویژگی های متنوعی دارد،

اگزوز فن تهویه یا همان فن تخلیه هوا

از آن جا که عملیات تعویض و تهویه هوا ی محیط داخلی، معمولا بوسیله اگزوز فن صورت می پذیرد، استفاده و کاربرد اگزاست فن ها را در زندگی روزمره تقریبا غیر قابل چشم پوشی محسوب می گردد. در این بخش به توضیح مختصری درباره این نوع از فن ها می پردازیم.

فن فشار مثبت (PPV) در ورودی ها نصب می شود تا هوا را به داخل فضای مورد نظر رانده و فشار ایجاد کند تا گرما، دود یا هوای آلوده از نقطه خروج به بیرون هدایت شود. فن فشار مثبت دارای تیغه هلیکوپتری chopper blade است که می تواند حجم زیادی از هوا را جابجا کند. این فن ها می توانند میزان مناسبی از هوا را در محل تامین کنند تا امکان خروج هوای آلوده و وارد شدن هوای تمیز به داخل محل مورد نظر فراهم شود. فن فشار مثبت برای تهویه مکان های عمومی و وسیع بسیار مناسب اند.

هدف اصلی اگزوز فن یا همان فن مکنده

همیشه برای خنک کردن اتاق یا محل کار استفاده نمی شود، در واقع هدف اصلی از بکارگیری اگزوز فن های مکنده تخلیه هوای نامطبوع، رطوبت، گرد و غبار و دیگر آلاینده ها می باشد. و این کار فضای مورد نظر را جهت جایگزینی هوای تازه (گرم یا سرد) محیا می نماید. البته همین تعویض هوا که توسط اگزوز فن انجام می شود نیز تا حد زیادی باعث بهبود هوای محیط می گردد و باعث گردش هوا و ورود هوای تازه خواهد شد. تعویض هوا ممکن است برای مقاصد مختلفی انجام شود.

بطور مثال در دستشویی و حمام منازل یا سرویس بهداشتی عمومی، تعویض هوا که توسط اگزوز فن مکنده انجام می شود بیشتر به منظور تخلیه ی بوی بد و جلوگیری از تراکم رطوبت انجام می شود. از دیگر مواردی که اگزوز فن مورد استفاده قرار می گیرد می تواند تأمین اکسیژن لازم برای تنفس، جلوگیری از افزایش گازهای ناسالم( کربنیک)، تخلیه دود سیگار و گازهای زیان آور دیگر، و جلوگیری از راکد ماندن هوا از دیگر مقاصدی است که با به کار گیری اگزوز فن و هواکش می توان به آن رسید.

نحوی کارکرد اگزوز فن

همان طور که پیش تر گفتیم اگزوز فن ، هوا ی نامطبوع را از داخل محیط به بیرون منتقل می کند. اگر تنها وسیله برای این کار یک اگزوز فن باشد فشار هوای اتاق در اصطلاح منفی خواهد شد. به این صورت که اگزوز فن، هوا را از داخل فضا به بیرون می راند و با کاهش فشار هوای داخل اتاق، هوای تازه از طریق در و پنجره و یا ورودی های تعبیه شده، صورت خواهد پذیرفت. و معمولا از طریق یک فن دمنده یا هواساز وارد اتاق می شود. در این جا لازم است بگوییم که اگر هوای بیرون دارای آلودگی خاصی باشد، منفی شدن فشار داخل اتاق باعث می شود که هوای آلوده وارد اتاق شود.

در این صورت پیشنهاد می شود که ورودی هوا نیز به طریق مکانیکی و تجهیزاتی که مجهز به سیستم فیلتراسیون باشند صورت گیرد. نکته مهم و فنی در ارتباط با اگزوز فن این مسئله می باشد که در هر فضایی که اگزوز فن یا هواکش نصب می شود باید فکری هم به حال ورود هوای تازه شود. تامین هوای تازه نیز می تواند به صورت طبیعی از طریق در و پنجره ی باز و درزهای ساختمان و هم به صورت مکانیکی و بوسیله یک فن دمنده و هواساز انجام شود تا فشار داخل فضا تنظیم گردیده و اگزاست فن نیز به درستی کار کند.